soloprenor logo

Antreprenor, freelancer sau soloprenor? ce înseamnă? Sfaturi și strategii 2023

martie 5, 2023

antreprenor-freelance-soloprenor

Pandemia de Covid 19 a stimulat înființarea de noi afaceri. Oameni care înainte de pandemie doar se gândeau doar la posibilitatea de a deține propria afacere, cu ocazia lucrului de acasa, remote, au experimentat flexibilitatea si mobilitatea programului de lucru și au făcut pasul firesc spre antreprenoriat, solo prenoriat și freelancing – și continuă să facă acest lucru în momentul de fata . 

Dar care sunt diferențele dintre soloprenor, antreprenor și freelancer? În acest articol veți afla tot ce trebuie sa știți despre soloprenor, antreprenor si freelancer, și de ce nu, poate va vom inspiră în alegerea acestei cai. 

Antreprenor

 Antreprenorul  este persoana care dorește să creeze un imperiu. Acest imperiu nu trebuie să fie Emag sau Dedeman, poate fi mult mai mic – sau mai mare 🙂, dar antreprenorii intenționează să se extindă. Obiectivul lor este să angajeze o echipă de oameni care să le ducă ideea la nivelul următor și sa scaleze afacerea.

Antreprenorii sunt fondatorii cu o idee care evoluează cu ajutorul unei echipe de experți – doar că, de multe ori, fondatorului i se atribuie tot succesul. 

Mulți antreprenori încep ca soloprenori, dar mai târziu aleg să se extindă. Dacă sunteți un dezvoltator web, vă puteți extinde în domeniul content marketingului, optimizarii SEO sau al social media marketingului. Puteți adăuga o divizie de conținut și un departament de grafică, configurand astfel noi  obiective de afaceri.

Freelancer

Freelancerul este un liber profesionist (expert în domeniul lui), care oferă un serviciu în schimbul unei remunerații financiare. El nu este angajatul nimănui, colaborează cu diverși clienți pe proiecte punctuale sau alege colaborările pe termen lung. Prima variantă, cea de proiecte punctuale este mai atractivă pentru că e o provocare, e mereu ceva nou și rezultatul se vede rapid. A doua variantă, poate mai monotonă ca tip de lucru, este mai avantajoasă de obicei, pentru că oferă predictibilitate, siguranță și salvează timp. Cum? În primul rând nu mai pierzi zile întregi cu achiziția de noi clienți.

Pentru a jongla între siguranță financiară și provocările care ne țin în priză ca freelanceri, este nevoie de un raport de 60-40 în favoarea proiectelor de lungă durată.Dacă ești freelancer și îți dorești să devii în cele din urmă un antreprenor, atunci următorul pas este să te antrenezi pentru a deveni un antreprenor solo – un solopreneur.

Soloprenor

Un soloprenor este un “one man show”, fiind atât fondatorul, creatorul, cât și singura persoană responsabilă pentru livrarea produselor și serviciilor. Soloprenorii ar putea angaja contractori externi sau freelanceri, doar ca, la sfârșitul zilei, responsabilitatea le aparține în totalitate.

În cea mai mare parte, soloprenorii nu se concentrează pe construirea unui imperiu în schimb, ei construiesc o afacere pe care o pot gestiona în condițiile lor. Soloprenorii au tendința de a avea un singur punct de interes sau două puncte focale legate între ele. Accentul lor se concentrează pe construirea unei baze de clienți loiali, gestionabila pentru o singură persoană, cu puțin ajutor din afară, ocazional.

Avantajele de a fi un soloprenor includ costuri de pornire și costuri generale reduse, fără bătăi de cap cu angajații, contribuțiile la stat, dar și sarcini de lucru gestionabile. Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poate face un soloprenor este să-și diversifice sursele de venit prin crearea de cursuri sau scrierea de cărți electronice( e-books). Acest lucru ii va permite să-și extindă afacerea și să lucreze în continuare independent.

 

Freelancer și Soloprenor diferențe și asemănări

Între cele doua denumiri este o diferenta de mentalitate. În termeni simpli, un freelancer se consideră un profesionist, în timp ce un solopreneur se consideră o echipă de un singur om care conduce o afacere.

În calitate de profesionist, un freelancer urmărește să își dezvolte abilitățile pentru a putea câștiga mai mult si pentru a fi capabil să accepte proiecte mai complexe și cu venituri mai mari. Accentul freelancerului  se pune pe creșterea personală.

Un soloprenor urmărește să dezvolte o afacere pornind de la munca sa curentă, iar în cele din urma sa angajeze oameni care să facă munca pe care o face el. Accentul soloprenorului este pus pe creșterea și extinderea afacerii  individuale.

De ce să fii un soloprenor?

A fi un solopreneur este fundația ta pentru a deveni în cele din urmă un antreprenor cu drepturi depline.

O mulțime de oameni se tem să înceapă o afacere pentru că nu au abilitățile necesare. Dar a fi un solopreneur îți permite să înveți aceste abilități antreprenoriale cu un risc scăzut.

În plus, beneficiile succesului ca solopreneur vor avea ca rezultat un venit pasiv și rezidual semnificativ, la care angajații și freelancerii nu pot decât să viseze. În plus, vei avea mai mult timp liber pe care să-l petreci cu cei dragi.

În cele din urmă, pe măsură ce afacerea ta se dezvoltă, ai șansa de a da înapoi comunității prin crearea de locuri de muncă pentru alții.

Cum încep activitatea de soloprenor?

Dacă ești freelancer de ceva timp și vrei să faci mai mulți bani fără să lucrezi neapărat mai multe ore, atunci tranziția către solo prenoriat ar putea fi răspunsul tău.

Dacă vrei să te ocupi de alte activități dar nu-ți poți permite să găsești timp pentru că ești mereu ocupat cu munca de freelancer, atunci acesta este, de asemenea, un semn bun că ar trebui să începi.

       1.Urmareste-ti cheltuielile

Totul începe cu finanțele tale personale. Dacă nu poți să-ți gestionezi proprii bani, atunci nu vei putea gestiona corect finanțele unei afaceri. Așa că începe prin a-ți urmări și a-ți minimiza cheltuielile, prin a elimina datoriile inutile și prin a cheltui sub posibilitățile tale.

        2. Defineste-ti produsul minim viabil.

Determina care este cel mai bine vândut serviciu al tău.Cheia este să începi cu ceva mic și simplu. Concentreaza-te pe activitatea la care te pricepi deja.

Dacă ești un scriitor, atunci întreabă-te în ce tip de articole și în ce nișă excelezi? O afacere de servicii de scriere pentru acest tip de articole ar putea fi acum produsul tău minim viabil.

        3. Documentează-ți procesul de lucru. 

Enumera sarcinile pe care le faci și apoi identifica-le pe cele pe care le poti automatiza sau externaliza. Scopul final este de a crea o linie directoare de calitate pentru munca ta.

        4. Elaborează un plan de afaceri.

Acesta servește ca plan de acțiune pentru următorii doi ani. Detaliază modul în care totul funcționează și cum va funcționa afacerea ta în cele din urmă fără tine.În planul de afaceri sunt importante strategiile de marketing și proiecțiile financiare și ar trebui să poată răspunde la următoarele întrebări:

Cât va costa automatizarea sau externalizarea unora dintre sarcinile de lucru?

Cum îți va afecta acest lucru veniturile? Este acceptabil pentru tine?

De câte proiecte suplimentare ai nevoie pentru a câștiga la fel de mult ca înainte? Este fezabil?

Care este potențialul de creștere și de extindere?

      5. Treci la acțiune imediat ce ai un plan de afaceri funcțional. 

Nu va fi ușor sa faci asta, dar scopul este progresia și nu perfecțiunea.

Există trei strategii cheie pe care trebuie să le aplici dacă vrei să reușești.

Învață să automatizezi. 

Caută instrumente și aplicații care-ti pot îndeplini sarcinile în mod eficient și automatizează sarcinile personale, reușind astfel să economisesti timp și energie. 

Învață să delegi.

Nu-ti fie teamă să externalizezi în special sarcinile de rutină și mecanice din afacerea ta și fii deschis să instruiești pe cineva pentru a deveni sosia ta în afacere.

Învață să colaborezi. 

Există o mulțime de  freelanceri și soloprenori cu care poți crea comunități online pentru networking și susținere, dar și pentru eventuale colaborari. Lucrați cu ei pe proiecte și dezvoltați parteneri strategici.